Opublikowano: 29 października 2019
Lekki tornister
SZKOŁA PODSTAWOWA NR 56
kpt. ż. w. Konstantego Maciejewicza
w Szczecinie
PROJEKT
LEKKI TORNISTER
– Szczecin 2018-
WSTĘP
Projekt pt. „Lekki tornister” obejmuje całą społeczność szkolną, jest inspirowany ogólnopolską kampanią informacyjno-edukacyjną skierowaną do uczniów szkół podstawowych i dotycząca profilaktyki wad postawy.
Lekki Tornister to apel skierowany do:
a) nauczycieli
– by wymagali noszenia tylko niezbędnych podręczników i zeszytów, a także przekazywali wiedzę nt. profilaktyki wad postawy dzieciom i ich opiekunom;
b) rodziców i opiekunów
– by codziennie kontrolowali zawartość tornistrów swoich pociech, a także wiedzieli, czym kierować się podczas zakupu plecaków i innych przyborów szkolnych;
c) dzieci
– by wiedziały, jak prawidłowo spakować i nosić tornister i dlaczego wkładanie do niego góry zabawek może być szkodliwe dla ich kręgosłupów;
CELE:
- rozpowszechnianie informacji na temat profilaktyki wad postawy;
- zwrócenie uwagi na niezmieniający się problem przeciążonych plecaków uczniów oraz zmniejszenie jego skali w przyszłości;
- działanie na rzecz prostych i zadowolonych dziecięcych kręgosłupów;
- wdrażanie do samokontroli.
OFERTA SZKOŁY:
Uczeń ma prawo:
– zostawić wszystkie ćwiczenia w szkole, w przypadku, gdy zadanie domowe dotyczy zadań z ćwiczeń, uczeń ma prawo, za zgodą nauczyciela, wyrwać wyłącznie kartkę
z zadaniem (nie wyrywamy kartek z podręczników),
– zawsze zostawić w szkole podręczniki z przedmiotów: religii, muzyki, techniki, plastyki, EDB i informatyki, ponieważ z tych przedmiotów nie ma zadawanych zadań domowych,
– podręczniki z matematyki, fizyki, chemii zostawić w domu, na zajęciach korzystać
z e-podręcznika, podręczniki z pozostałych przedmiotów wziąć do domu tylko w razie zadania domowego lub koniecznej nauki,
– za zgodą n-la wykonać telefonem zdjęcie zadania domowego,
– korzystać z zeszytów 32 kartkowych w miękkiej oprawie, z wyjątkiem zeszytów do matematyki, j. polskiego.
DZIAŁANIA DODATKOWE
– niezadawanie zadań domowych z podręcznika i ćwiczeń jednocześnie,
– zachęcanie uczniów do pozostawiania zbędnych rzeczy w szafkach, salach,
– systematyczne kontrolowanie tornistrów uczniów;
– zawieszenie w widocznych miejscach piktogramów/niewielkich plakatów w formie przypominajek „Zostaw podręcznik w szkole”;
– przygotowanie tablicy informacyjnej o zasadach i prowadzonej akcji.
CENNE WSKAZÓWKI
1. Podczas zakupu tornistra zwróć uwagę na rodzaj materiału, z którego został wykonany, a także czy posiada on specjalnie wyprofilowany tył. Szelki plecaka powinny być szerokie, regulowane oraz umożliwiać Twojemu dziecku swobodne wkładanie i zdejmowanie ciężaru. Pamiętaj, by waga pustego tornistra nie przekraczała 1 kg.
2. Zrezygnuj z plecaka na kółkach. Mimo że jego zakup może wydawać się dobrym pomysłem, dziecku trudno będzie nosić tornister na schodach i podczas złej pogody. Poza tym ciągnięcie plecaka jedną ręką zwiększy ryzyko powstania wad postawy. Nie kupuj także tornistra z metalowym stelażem. Twoje dziecko, oprócz książek, będzie musiało dźwigać dodatkowy ciężar!
3. Na bieżąco kontroluj, czy ciężar tornistra Twojego dziecka nie przekracza 10% jego masy ciała.
4. W celu zmniejszenia wagi przedmiotów znajdujących się w plecaku kupuj w miarę możliwości zeszyty w miękkiej okładce o grubości nie większej niż 32 kartki. Kanapki zapakuj w specjalne woreczki śniadaniowe bądź lekkie pudełko, a picie
– w plastikową butelkę albo specjalny bidon (zaleca się unikanie ciężkich, metalowych bidonów).
5. Codziennie wieczorem sprawdź zawartość plecaka swojego dziecka. Wyciągnij niezjedzone kanapki i słodycze, butelki z napojami, kartoniki mleka oraz zbędne podręczniki i zeszyty.
6. Dopilnuj, by dziecko miało w tornistrze tylko te podręczniki i zeszyty, które będą mu potrzebne danego dnia.
7. Pomóż dziecku prawidłowo zapakować plecak.
8. Zwróć dziecku uwagę, by nosiło plecak na obu ramionach.
9. Dopilnuj, by rzeczy dodatkowe – akcesoria plastyczne, czyste zeszyty, przybory kreślarskie, dodatkowe piórniki, strój na lekcję w-f, zabawki i inne – dziecko zostawiło w szkolnej szafce lub miejscu do tego wyznaczonym.
10. Codziennie dbaj o utrzymanie prawidłowej postawy ciała dziecka. Pamiętaj, że nawyki wypracowane w najmłodszych latach procentują przez całe życie.