Lekki tornister


SZKOŁA PODSTAWOWA NR 56

kpt. ż. w. Konstantego Maciejewicza

w Szczecinie

 

PROJEKT  

LEKKI TORNISTER 

– Szczecin 2018-

 

WSTĘP

Projekt pt. „Lekki tornister” obejmuje całą społeczność szkolną, jest inspirowany ogólnopolską kampanią informacyjno-edukacyjną skierowaną do uczniów szkół podstawowych i dotycząca profilaktyki wad postawy.

Lekki Tornister to apel skierowany do:

a) nauczycieli

– by wymagali noszenia tylko niezbędnych podręczników i zeszytów, a także przekazywali wiedzę nt. profilaktyki wad postawy dzieciom i ich opiekunom;

b) rodziców i opiekunów

– by codziennie kontrolowali zawartość tornistrów swoich pociech, a także wiedzieli, czym kierować się podczas zakupu plecaków i innych przyborów szkolnych;

c) dzieci

– by wiedziały, jak prawidłowo spakować i nosić tornister i dlaczego wkładanie do niego góry zabawek może być szkodliwe dla ich kręgosłupów;

 

CELE:

  • rozpowszechnianie informacji na temat profilaktyki wad postawy;
  • zwrócenie uwagi na niezmieniający się problem przeciążonych plecaków uczniów oraz zmniejszenie jego skali w przyszłości;
  • działanie na rzecz prostych i zadowolonych dziecięcych kręgosłupów;
  • wdrażanie do samokontroli.

OFERTA SZKOŁY:

Uczeń ma prawo:

– zostawić wszystkie ćwiczenia w szkole, w przypadku, gdy zadanie domowe dotyczy zadań z ćwiczeń, uczeń ma prawo, za zgodą nauczyciela, wyrwać wyłącznie kartkę
z zadaniem (nie wyrywamy kartek z podręczników),

– zawsze zostawić w szkole podręczniki z przedmiotów: religii, muzyki, techniki, plastyki, EDB i informatyki, ponieważ  z tych przedmiotów nie ma zadawanych zadań domowych,

– podręczniki z matematyki, fizyki, chemii zostawić w domu, na zajęciach korzystać
z e-podręcznika, podręczniki z pozostałych przedmiotów wziąć do domu tylko w razie zadania domowego lub koniecznej nauki,

– za zgodą n-la wykonać telefonem zdjęcie zadania domowego,

– korzystać z zeszytów 32 kartkowych w miękkiej oprawie, z wyjątkiem zeszytów do matematyki, j. polskiego.

 

DZIAŁANIA DODATKOWE

– niezadawanie zadań domowych z podręcznika i  ćwiczeń jednocześnie,

– zachęcanie uczniów do pozostawiania zbędnych rzeczy w szafkach, salach,

– systematyczne kontrolowanie tornistrów uczniów;

– zawieszenie w widocznych miejscach piktogramów/niewielkich plakatów w formie przypominajek  „Zostaw podręcznik w szkole”;

–  przygotowanie tablicy informacyjnej o zasadach i prowadzonej akcji.

 

CENNE  WSKAZÓWKI

1. Podczas zakupu tornistra zwróć uwagę na rodzaj materiału, z którego został wykonany, a także czy posiada on specjalnie wyprofilowany tył. Szelki plecaka powinny być szerokie, regulowane oraz umożliwiać Twojemu dziecku swobodne wkładanie i zdejmowanie ciężaru. Pamiętaj, by waga pustego tornistra nie przekraczała 1 kg.

2. Zrezygnuj z plecaka na kółkach. Mimo że jego zakup może wydawać się dobrym pomysłem, dziecku trudno będzie nosić tornister na schodach i podczas złej pogody. Poza tym ciągnięcie plecaka jedną ręką zwiększy ryzyko powstania wad postawy. Nie kupuj także tornistra z metalowym stelażem. Twoje dziecko, oprócz książek, będzie musiało dźwigać dodatkowy ciężar!

3. Na bieżąco kontroluj, czy ciężar tornistra Twojego dziecka nie przekracza 10% jego masy ciała.

4. W celu zmniejszenia wagi przedmiotów znajdujących się w plecaku kupuj w miarę możliwości zeszyty w miękkiej okładce o grubości nie większej niż 32 kartki. Kanapki zapakuj w specjalne woreczki śniadaniowe bądź lekkie pudełko, a picie
– w plastikową butelkę albo specjalny bidon (zaleca się unikanie ciężkich, metalowych bidonów).

5. Codziennie wieczorem sprawdź zawartość plecaka swojego dziecka. Wyciągnij niezjedzone kanapki i słodycze, butelki z napojami, kartoniki mleka oraz zbędne podręczniki i zeszyty.

6. Dopilnuj, by dziecko miało w tornistrze tylko te podręczniki i zeszyty, które będą mu potrzebne danego dnia.

7. Pomóż dziecku prawidłowo zapakować plecak.

8. Zwróć dziecku uwagę, by nosiło plecak na obu ramionach.

9. Dopilnuj, by rzeczy dodatkowe – akcesoria plastyczne, czyste zeszyty, przybory kreślarskie, dodatkowe piórniki, strój na lekcję w-f, zabawki i inne – dziecko zostawiło w szkolnej szafce lub miejscu do tego wyznaczonym.

10. Codziennie dbaj o utrzymanie prawidłowej postawy ciała dziecka. Pamiętaj, że nawyki wypracowane w najmłodszych latach procentują przez całe życie.